Wie zijn wij?

onze missie

De floreersafari – mensen ‘aansteken’ met hun eigen mooiste zelf

De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor de vraag hoe we op basisscholen
– naast de academische vaardigheden, kennis en bekwaamheden – ook een stukje levenskunst bij kinderen kunnen ontwikkelen. Doel hiervan is om hen te helpen duurzaam gelukkig, veerkrachtig en succesvol te zijn in het leven. Hierdoor kunnen ze, zowel tijdens hun schooltijd als in de toekomst, écht floreren. 

Pepijn Happel

Pepijn, de bedenker van de floreersafari en in het dagelijkse leven florateur bij Floration, ziet met de floreersafari een lang gekoesterde droom uitkomen. Pepijn ziet in zijn levendige, concrete droom een wereld voor zich waarin iedereen floreert. Pepijn gunt ieder mens een leven rijk aan groei en bloei, een leven waarin je de puurste versie van jezelf ervaart, je unieke potentieel spelenderwijs ontdekt en leert benutten op een manier die bij je past. 

Vanuit zijn missie ‘Mensen en organisaties helpen floreren’ en zijn motto ‘florerende mensen maken florerende scholen en florerende organisaties’ gaat hij iedere dag met plezier en een beetje moed op pad om zijn steentje bij te dragen. 

En floreren, zo ziet Pepijn dat, daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. Zo ontstond jaren geleden vanuit die grote droom het vurige verlangen om een floreerlesprogramma aan het bieden aan kinderen op de basisschool. En wat zou het toch mooi zijn als zijn dochter (nu 9 jaar) mee zou kunnen doen aan dat lesprogramma in de dop. Een lesprogramma ontwikkelen? Hoe doe je dat in het volledige besef dat hij dat nog nooit gedaan had. Kan hij dat wil, durft hij dat wil? Zitten scholen daar wel op te wachten? Help! Een grote, moedige sprong in het onbekende diepe water volgde. 

Gedurende drie jaar tijd heeft Pepijn met een groep enthousiaste onderwijsprofessionals, met de geweldige hulp en inspiratie van kinderen en ouders in een actieve co-creatie gewerkt aan wat is ‘De floreersafari’ gaan heten. Zo zijn er diverse focusgroepen georganiseerd, interviews en ronde tafelgesprekken geweest: met ouders, met kinderen en met allerlei onderwijsprofessionals. Zodat er ook echt een lesprogramma ontstond dat aansluit op het huidige onderwijscurriculum op de basisschool, gemakkelijk inpasbaar is in de dagelijkse praktijk, aansluitend op de bestaande rituelen, thuis en in de klas. Een activerend lesprogramma dat kinderen en hun uniciteit in alles centraal zet. 

In deze video vertelt Pepijn het hele verhaal achter de floreersafari. 

Marcel Raassens